Psychoterapia Online czy w Realu

Psychoterapia Online czy w Realu?

Psychoterapia w której formie jest lepsza? To zależy od tego czego potrzebujesz, jakie masz możliwości techniczne czy też geograficzne, ale też od tego z kim masz zamiar współpracować. Sprawdź na co warto zwrócić uwagę podejmując decyzję w tej sprawie.

Kwestie techniczne

Mogą być pewne ograniczenia, które w jakimś sensie Twój wybór ograniczają.

Jeśli na przykład mieszkasz za granicą, nie znasz dobrze języka kraju, w którym jesteś, to psychoterapia online może być dla Ciebie jedyną opcją.

I też w drugą stronę: nie masz wystarczająco szybkiego łącza internetowego, nie masz kamerki internetowej, albo mieszkasz z kimś, przy kim zdalne sesje byłyby trudne do przeprowadzenia. I nie masz nawet samochodu, w którym na tę godzinę w tygodniu mogłabyś lub mógłbyś się schronić. A słyszałem, że jest to całkiem popularne rozwiązanie. 

Jeśli więc masz jakieś ograniczenia w tym obszarze, to oczywiście ułatwia Ci to wybór. Chyba, że akurat preferujesz tę drugą formę kontaktu, do której nie masz dostępu. Wówczas warto pewnie postawić sobie pytanie: czy wolę terapię w formule, która średnio mi pasuje czy wolę jej nie mieć w ogóle. 

Gdy możesz i online i w realu…

Załóżmy, że masz obie opcje. Co wówczas lepiej wybrać?

Myślę, że warto w takim przypadku skupić się na istocie, czyli na tym, po co w ogóle idziesz na psychoterapię oraz na jakim etapie życia obecnie jesteś.

Dla przykładu: Jeśli jesteś osobą bardzo skrytą, zamkniętą w sobie i kontakty z innymi ludźmi, szczególnie z autorytetami sprawiają Ci dużo kłopotu, to być może terapia online będzie dla Ciebie nieco łatwiejsza, przynajmniej na początku. Bo jednak zostajesz w swoim własnym domu, w miejscu, które znasz i w którym czujesz się bezpiecznie. Terapeutę widzisz co prawda na ekranie, ale jednak dzieli Was przestrzeń i ekran komputera. I może na początku, na takim większym dystansie łatwiej byłoby Ci rozpocząć.

Jeśli natomiast jesteś osobą, która odbiera świat mocno przez zmysły, potrzebuje dotknąć fotela w gabinecie, poczuć zapach danego miejsca, to być może online nie będzie formą, która będzie Ci pomagała pracować z terapeutą – być może to, co obok Ciebie będzie Cię rozpraszało, wycinało z kontaktu i rezultaty pracy będą mizerne.

Do obu tych sytuacji można też oczywiście podejść dokładnie odwrotnie: jesteś zamknięta w sobie, albo zamknięty w sobie, ale chcesz zrobić dosłownie i fizycznie ruch do świata: wejść w swój lęk i spotkać się na żywo z terapeutą.

Albo jako osoba mocno osadzona w wrażeniach, możesz zechcieć popróbować jak Ci jest w świecie online, co być może wyostrzy Twoje inne zmysły? Może konieczność zmierzenia się z tym ograniczeniem będzie dla Ciebie bardziej rozwojowa niż wskoczenie w buty, które już znasz?

Preferencje psychoterapeuty

Po trzecie, nie wszystko zależy od Ciebie, bo zależy też od formy pracy preferowanej przez terapeutę.

Być może więc usłyszysz psychoterapeutów, którzy powiedzą, że terapia online, to nie jest prawdziwa terapia. Możesz spotkać też takich, którzy powiedzą, że nie ma różnicy. I pewnie możesz spotkać też takich, którzy powiedzą, że obie formy pracy są po prostu od siebie różne. Obie posiadają pewne ograniczenia, ale posiadają też pewne korzyści.

Być może ktoś powie, że klienta czy klientkę nie powinno interesować, co woli terapeuta. Moim zdaniem ma to jednak dużo znaczenie. Niektórzy mówią nawet: “terapeuta też człowiek”. A już bardziej poważnie, to jeśli terapeuta nie wierzy w terapię online, ale jednak wykonuje ją, bo np. jest lockdown, to czy będzie potrafił być w tym tak skuteczny jak w gabinecie? Albo może w drugą stronę? Może terapeuta online z jakiś względów byłby mniej skuteczny w gabinecie (na przykład trudno byłoby mu pogodzić pracę z klientami i jednoczesne wykonanywanie innych zobowiązań, a online pozwala mu nie wpadać w skrajne zmęczenie). Albo już taki zupełnie prozaiczny powód: może terapeuta online pracuje online, bo dla przykładu porusza się na wózku inwalidzkim i do tego mieszka za miastem? 

Podsumowanie

W związku z powyższym, zachęcam Cię do otwartości w sprawdzaniu i doświadczaniu obu sposobów, tak byś znalazła lub znalazł taką formę, która Ci pasuje. 

Dodam, że sporo terapeutów pracuje obecnie również w trybie mieszanym, czyli trochę zdalnie, a trochę w gabinecie. I to też może być coś, co będzie dla Ciebie atrakcyjne.

Jeśli masz już własne doświadczenia w tym zakresie i chcesz podpowiedzieć innym co warto zrobić, to zapraszam Cię do komentowania pod nagraniem.

Tymczasem trzymaj się ciepło. Cześć.

 

Jeśli potrzebujesz wsparcia lub chcesz popracować w ramach psychoterapii nad poszerzeniem własnej świadomości w obszarze Twojego przejawiania się w relacjach lub innych sferach, zachęcam Cię do rozważenia współpracy z kimś z zespołu Nasze Relacje. Więcej szczegółów znajdziesz tutaj: Psychoterapia i tutaj: Zespół Nasze Relacje.

Ten artykuł powstał również jako nagranie wideo 🙂

Photo by Wes Hicks on Unsplash

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *