fbpx

Psychoterapia | Jak Przygotować się do Psychoterapii [w 5 krokach]

Jak Przygotować się do Psychoterapii - Psychoterapia Gestalt Piaseczno - 5 kroków

Dzisiaj o tym, jak przygotować się do psychoterapii: o tym, czego możesz się spodziewać idąc na pierwszą konsultację lub sesję, co warto wcześniej przemyśleć, a w co być może lepiej się zawczasu nie zagłębiać i na co moim zdaniem nie da się przygotować.

Będę odnosił się do kontekstu nurtu Gestalt, bo w tym nurcie pracuję, ale mam nadzieję, że materiał okaże się dla Ciebie wartościowy, nawet jeśli wybierzesz inny nurt psychoterapii.

Krok 1. Konsultacje – Czego możesz się spodziewać na pierwszej konsultacji psychoterapeutycznej?

Wielu Gestaltystów, w tym ja, pracuje w ten sposób, że pierwsze 3 spotkania są to tzw. konsultacje. Konsultacje dają czas na dokonanie kluczowych ustaleń, mianowicie:

  • ustalicie jaki będzie cel terapii i po czym rozpoznasz, że terapia okazała się dla Ciebie sukcesem? 
  • ustalicie kwestie organizacyjne i formalne, np.: godziny spotkań, częstotliwość, sposób kontaktowania się w celu odwoływania sesji, sposób płatności, czas trwania sesji i tego typu kwestie
  • łącznie te wszystkie kwestie będą stanowiły Wasz kontrakt terapeutyczny
  • ponadto terapeuta będzie chciał dowiedzieć się czegoś o tobie i o samym temacie, z którym przychodzisz:
    • ile masz lat?
    • czy byłeś lub byłaś już na psychoterapii i jeśli tak, to jak się ona zakończyła?
    • “skąd przychodzisz” i z “jąką historią” przychodzisz? Czyli jak to się wydarzyło, że trafiłeś, że trafiłaś na pscyhoterapię i to właśnie do tego gabinetu i tego terapeuty?
  • konsultacje to również czas dla Ciebie, więc możesz mówić o swoich oczekiwaniach względem terapii, zadawać pytania, mówić możliwie otwarcie jak ci jest rozpoczynając – np. że masz jakieś obawy, że terapia się nie uda.

Jeśli więc:

– powyższe kwestie zostaną ustalone

– i po tych 3 konsultacjach będziesz mieć przekonanie, że wybrany terapeuta jest tym odpowiednim dla Ciebie

– to będziecie mogli płynnie przejść do tzw. procesu terapeutycznego, w którym zaczniecie pracować nad zakontraktowanym celem.

Krok 2. Z czym warto rozpoczynać psychoterapię?

Motywacja i otwartość

Myślę, że kluczowa będzie Twoja motywacja oraz otwartość. Dla przykładu: jeśli do psychoterapii namawia Cię ktoś bliski i idziesz na nią dla “świętego spokoju” to terapia może okazać się jedynie stratą czasu i pieniędzy. Może bowiem wówczas zabraknąć Twojej własnej motywacji.

Jeśli chodzi o otwartość, to ważna może się okazać osoba terapeuty. Zachęcam Cię więc do wykorzystania konsultacji na sprawdzenie jak Ci jest z terapeutą i czy wierzysz, że to właśnie tej osobie jesteś gotowa, jesteś gotów zaufać w ważnych dla siebie kwestiach.

Trudność – wyzwanie w trakcie psychoterapii

Trzeci element, który warto mieć, to świadomość, że terapia może być trudna. To konkretna praca, w której możesz kontaktować się z trudnymi dla siebie kwestiami. Zwykle, po burzy wychodzi słońce w tym sensie, że trudność nie jest dla samej trudności, lecz dla uwolnienia się od lub domknięcia danego tematu. Warto mieć jednak świadomość, że trzeba podjąć konkretny wysiłek.

Wysiłek

Ów wysiłek jest czwartym elementem, o którym warto pamiętać. Psychoterapia zazwyczaj daje najlepsze rezultaty, gdy się angażujesz i regularnie w niej uczestniczysz. Warto więc żebyś sobie zaplanowała, zaplanował czas na sesje. Jest to również konkretny wysiłek finansowy i warto to uwzględnić w swoim budżecie domowym. 

Krok 3. Co warto przemyśleć przed wejściem w proces psychoterapii?

Przede wszystkim to nic nie musisz. Terapeuta jest dla Ciebie i zada Ci odpowiednie pytania. Możesz więc śmiało pominąć ten punkt i przyjść po prostu z gotowością i otwartością na to, co się wydarzy.

Niektórzy z nas wolą się jednak przygotować do tego typu sytuacji: mieć plan, albo przynajmniej jakieś założenia. To jest oczywiście też ok. Myślę, że w takiej sytuacji warto zastanowić się nad tym, w jaki sposób temat, z którym idziesz, stanowi dla Ciebie problem. Dla przykładu: idziesz na terapię z tematem relacji z żoną lub mężem. Twoim celem jest poprawienie relacji z bliską osobą. Proste? Niestety nie. Bo ów temat i cel są bardzo ogólne. Możesz więc porozważać, w jaki sposób nieukładająca się relacja z partnerem stanowi dla Ciebie problem, co ta sytuacja ci robi? Czyli problemem może być to, że żyjesz w ciągłym poczuciu winy, myślisz o tym, że ciągle robisz coś źle. Albo inny przykład: żyjesz w ciągłym lęku o to, że partner lub partnerka Cię opuści, bo to oznaczałoby doświadczenie odrzucenia, co byłoby dla Ciebie straszne. 

Reasumując, dla każdego nieudana relacja może znaczyć co innego. Chodzi więc o to, żeby wskazać co to oznacza dla Ciebie i co w danym obszarze chcesz dla siebie zrobić. 

Ten krok możesz również wykonać w trakcie konsultacji. Może dobrym pomysłem byłoby podejście iteracyjne, czyli trochę pomyślisz sama lub sam, potem porozmawiasz z terapeutą, potem znowu sama lub sam i tak aż będziesz mieć po 3 konsultacjach jasność na temat tego co jest Twoim problemem i co w związku z nim potrzebujesz załatwić na terapii.

Krok 4. W co nie warto się zagłębiać przed pierwszą sesją psychoterapii?

W kontekście przygotowywania się do psychoterapii, myślę, że czasem zbyt duże rozkminianie, może przynieść utknięcie i frustrację. Także zachęcam Cię do refleksji na tematem, z którym chcesz iść na psychoterapię i jednocześnie do tego, żeby tej poprzeczki nie stawiać sobie zbyt wysoko. Jeśli więc miałabyś lub miałbyś utknąć, zamiast sięgnąć dla siebie po pomoc, to może nie warto? Wiele z naszych problemów to problemy relacyjne. W dzisiejszym świecie jesteśmy nauczeni, żeby rozwiązywać problemy samemu. Nie zawsze jest jednak konieczne. Można prościej.

Krok 5. Na co w psychoterapii nie da się przygotować?

Lubię podejście Gestalt za to, że uznaje tzw. współtworzenie sytuacji. Oznacza to nie tylko to, że Ty i terapeuta wzajemnie tworzycie daną sytuację, lecz również to, że tworzycie siebie nawzajem w tym spotkaniu. Chodzi o to, że Ty wnosząc swój własny kontekst do sytuacji terapii, “mieszasz się” z tym, co do sytuacji wnosi terapeuta. I wspólnie możecie badać co się wówczas Wam wyłoni.

Po części będzie to to, co już dobrze znasz – jest duża szansa, że to czego doświadczasz w relacjach z innymi, doświadczysz również w relacji z psychoterapeutą. Oprócz tego często jest też tak, że dzięki temu, że terapeuta razem z Tobą potrafi stworzyć sytuację bezpieczeństwa, zaufania i bliskości, to pojawiają się “nowe okoliczności”.

I w tych “nowych okolicznościach” pojawia się dla Ciebie szansa na nowe doświadczenie – ucieleśnione, a nie jedynie intelektualne przeżycie czegoś dla Ciebie ważnego. Gdy więc doświadczysz wglądu, ucieleśnionego doświadczenia, albo po prostu bliskiego, dobrego spotkania z terapeutą, to w chwili gdy się to wydarza, staje się Twoje. I możesz tego “używać” również poza gabinetem.

To zjawisko to coś, na co moim zdaniem nie da się przygotować. Bo doświadczenie nie byłoby doświadczeniem, gdyby z góry można było przewidzieć jego przebieg i rezultaty. Bardzo często są to piękne i unikalne chwile, których uprzednio uczestnicy terapii nie wyobrażali sobie jako możliwe. Na to nie da się przygotować. Życzę Ci jednak takich chwil w trakcie psychoterapii i poza nią.

Jeśli chciałabyś, jeśli chciałbyś popracować w ramach psychoterapii z kimś z zespołu Nasze Relacje, zapraszam Cię do kontaktu

Na dzisiaj tyle. Trzymaj się ciepło, cześć.

 

Ten artykuł powstał również jako nagranie wideo 🙂

Photo by Hannah Busing on Unsplash

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

× Porozmawiajmy

Strona wykorzystuje pliki cookies. Kliknij w przycisk "Akceptuję", by korzystać z pełni funkcjonalności. UWAGA: Jeśli nie wyrazisz zgody, strona może nie działać w pełni sprawnie. Więcej informacji w polityce prywatności. Polityka prywatności

Strona wykorzystuje pliki cookies. Kliknij w przycisk "Akceptuję", by korzystać z pełni funkcjonalności. UWAGA: Jeśli nie wyrazisz zgody, strona może nie działać w pełni sprawnie. Więcej informacji znajdziesz w polityce prywatności.

Zamknij